Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXIV - n.1 - gennaio/marzo 2001

Le code delle comete: effetto delle forze di radiazione

The combined effects of the Sun’s gravitational attraction and of the pressure of radiation allow to calculate the maximum dimensions of electrically neutral dusts in one of the tails of a comet. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVII - n.1 - gennaio/marzo 2004

Le due definizioni di rendimento termico

In a previous paper, the same author showed that the usual definition of thermal efficiency of heat engines becomes intrinsically ambiguous when applied to cycles in which the system exchanges heat in both senses with the same thermal reservoir, and proposed two ways in which (in order to resolve this ambiguity) the elementary definition can be precised, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.2 - aprile/giugno 1992
Didattica

Le forze sono sorelle gemelle?

This article analyses notorious problems concerning Newlon’s third law against the historical background. A proposal is made to reformulate this law by substituting the term ‘interaction’ far ‘action’ and ‘reaction’. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.4 - ottobre/dicembre 1991
Informazioni internazionali

Le giornate “Informatique et Pedagogie des Sciences Physiques” in Francia

Information about the French biennial Conferences on Computers in physical science teaching. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.2 - aprile/giugno 2014
Didattica

Le idee a fondamento della teoria della relatività

While learning Relativity in high school requires the pupils to think in ways that are not supported by their common reasoning, the teachers usually think that its understanding requires removing everyday experience. The paper describes a discussion in wich the author, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XL - n.2 - aprile/giugno 2007
,

Le idee intuitive dei bambini sul campo gravitazionale

The intuitive ideas about the gravitational field of 5 to 9 year-old children were explored in an informal science context with the aim to connect common experience and scientific knowledge through spontaneous thinking. Oral questioning based on a written questionnaire, discussion, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.1 - gennaio/marzo 1999
Intermezzo

Le influenze lunari e la nascita dei bambini

The widespread idea that the moon affects the number of births at full moon. fewer births at new moon – is not supported by any fact. A survey on births at the cities of Padua and Venice during the year 1996 shows no correlation whatsoever between moon phases and birth rates. […]

Vai all' articolo