Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.2 - aprile/giugno 2013
Didattica

La “Sala Giochi della Fisica” alla scuola “Cottolengo” di Torino

At the Cottolengo School in Torino (Italy) many pupils are foreigners and-or suffer a disability. We implemented a set of “play booths” with the purpose of motivating and encouraging the pupils’ interest in science and promoting aggregation and cultural integration […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XL - n.4 - ottobre/dicembre 2007

La schiascopia e il suo sviluppo storico

The article illustrates the optical principles of retinoscopy and, using a model of the eye, shows how this diagnostic technique allows sight failures to be measured. The inadequate explanation of retinoscopy and the consequent delay of its practice in XIXth century ophthalmology are discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XL - n.4 - ottobre/dicembre 2007
,
,

La scienza dei materiali a scuola: un’azione didattica in collaborazione tra scuola e università

The paper describes a didactic unit born of a collaboration between a University Materials Science Laboratory and a secondary school in the frame of a project for vocational guidance and dissemination of scientific culture. The aims, the schedule, the organization into phases, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.2 - aprile/giugno 1996
Cultura

La scoperta della superfluidità

Superfluidity and superconductivity have strong analogies to each other. Why then did over a quarter of a century passed between the discoveries of these two phenomena? […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
Didattica

La sedia di Piekara, un modello meccanico dei livelli energetici degli atomi (Traduzione da The Physics Teacher, vol. 29, n. 4, Aprile 1991 a cura di Silvia Pugliese Jona)

Piekara’s Chair is a macroscopic, classical model useful for explaining several atomic physics concepts and phenomena such as energy levels, spontaneous and stimulated emission, absorption and Boltzmann statistics. In this article the Model is described and possible classroom uses are suggested. […]

Vai all' articolo