Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.4 - ottobre/dicembre 2002
,

Anemometro per CBL

Modern portable data acquisition systems (RTL) allow easy performing didactical experiments on environmental sciences and metereology. This simple anemometer, added to exhisting thermometer, barometer, and hygrometer, offers the possibility of using a simple and cheap portable meteo-station. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.4 - ottobre/dicembre 1991
,
,
Note di laboratorio

Apparecchiatura, costruita in laboratorio scolastico, per la determinazione della costante di Planck tramite l’effetto fotoelettrico

We built a cheap apparatus for measuring Planck’s constant through the photoelectric effect. The measurements are performed in the usual way: for each wavelength of the incident light the maximum energy of the photoelectrons is found by stopping them with an electric potential. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LI - n.2 - aprile/giugno 2018
Altro

Appello delle Associazioni Disciplinari della Scuola

Appello delle associazioni disciplinari della scuola per la qualità della formazione degli insegnanti di scuola secondaria […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Applicazioni dell’elaboratore alla didattica della fisica; progetto strategico del CNR: Tecnologie ed Innovazioni Didattiche

This article briefly describes software packages for physics teaching developed by 25 university and secondary school teachers, researchers and undergraduate students at 8 Italian Universities. The underlying pedagogical and informatical choices are also discussed. The software is the output of the first period of activity of CNR’s Strategical Project for New Technologies and Didactical Innovation, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,

Applicazioni didattiche di un semplice programma per l’elaborazione di dati sperimentali

This paper presents application examples of a program to analyze the experimental data. The program is divided in two indipendent logical sequences. The first one guides the student to analyze normally distributed experimental results; the second one allows to find the best function which correlates two sets of data. […]

Vai all' articolo