Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXIV - n.1 - gennaio/marzo 2001
,

Il moto dell’altalena: un gioco antico studiato con tecnica moderna

See-saw motion is investigated using an on-line data acquisition system made of TI89, CBL, and a motion sensor (sonar). Two cases are considered: the twin-edges pivot and the round pivot. We discuss the different behaviours that lead either to strongly anharmonic or to nearly harmonic motions. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Il moto rettilineo uniforme in palestra

An experiment on constant velocity that involves a whole class is described. Some pupils walk along a straight line while other pupils time their positions at fixed distances. The activity is performed in a gym using daily life materials and devices and requires less than one hour total time. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIX - n.3 - luglio/settembre 2016
Didattica

Il paradosso del condensatore

A simple argument is given, showing that a revision of newtonian dynamics is necessarily required when you assume the principle of relativity as a general law of physics. The motion of a charged particle within a plane condenser (uniform electric field) is studied in two different reference frames, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.2 - aprile/giugno 1992
Didattica

Il pendolo, con un certo realismo

The classical pendulum experiment is discussed in order to show the approximations leading to possibly significant differences between theory and experiment. The way to minimize uncertainties in the data-taking procedure is also discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno IX - n.1 - gennaio/marzo 1976
,
,
,

Il pendolo di Foucault

– […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.1 - gennaio/marzo 1993
Didattica

Il pendolo di Foucault come ausilio didattico (Traduzione da Physics Education, vol. 26, n. 2, Marzo 1991, a cura di Salvatore D’Agostino)

The Foucault pendulum can be an excellent teaching aid. For example, it can be used to measure the latitude of the place you live in. This article shows how the students and the entire population of a small village were involved in a physics experiment and discusses some modifications to the original design for an updated repetition of the experiment. […]

Vai all' articolo