Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.4 - ottobre/dicembre 2009

Il Dottor Julius Robert Mayer e i processi energetici degli esseri viventi

Although Julius Mayer was one of the first scientists to propose the conservation of energy he is usually ignored in physics curricula. He should be especially remembered as the first person to understand energy transformations in living systems. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LVI - n.1 - gennaio/marzo 2023

Il fonautografo di Koenig a Roma

This article mainly illustrates the rediscovery of a rare phonautograph builted by Rudolph Koenig, one of the best makers of scientific instruments of the nineteenth century, at the Liceo Classico “Pilo Albertelli” in Rome. There are also references to the person of Koenig, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.3 - luglio/settembre 2002
,

Il freno ettromagnetico: un altro esperimento sulla legge di Lenz

An experiment on electromagnetic braking with Real Time Laboratory, using a motion detector and a force sensor, allows measurements of the force acting on a magnet falling inside a metal tube and its velocity versus time, giving opportunities for modelling transient phenomena. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995

Il fumatore di sigaretta: esperimento di scienze, finalizzato alla Educazione Sanitaria nella Scuola Media dell’obbligo

The aim of this paper is to show, with a simple experiment, how a cigarette burns as a consequence of pressure drop in a bottle representing a smoker […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017
,
,
,
,
,
,
,
,
Le scienze nella scuola dell'obbligo

Il gruppo di lavoro “Scuola dell’Obbligo” Attività e prospettive per la scuola di base

In order to satisfy the need for a greater involvement of AI F in the training of primary and secondary school teachers, about a year ago the working group “Compulsory School” was formed. Starting from a ‘fact-finding’ investigation about the teaching of physics and of experimental sciences in ‘basic’ school , […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
,
,
,
,
Didattica

Il Laboratorio didattico Fisica in Moto. La fisica in un contesto quotidiano: una collaborazione fra impresa, scuola e università

The activities of a mechanics lab for secondary school pupils hosted by the Ducati motorcycle manufacturer are described. Under the guidance of tutors the participants can discover the basic laws of mechanics by performing hands-on experiments based on the concepts of linear and angular momentum as quantities which can be conserved or transferred. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.4 - ottobre/dicembre 2015
,
Note di laboratorio

Il laboratorio Elettricità-Luce al liceo “Quadri” di Vicenza

This article describes a laboratory activity undertaken by a group of students in the final year of a scientific high school. The main goals were to clarify the relationship between the microscopic models and macroscopic aspects of electrical properties of matter and to examine the effectiveness of teaching based on guided inquiry. […]

Vai all' articolo