Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
,
,
,
,
Didattica

Il Laboratorio didattico Fisica in Moto. La fisica in un contesto quotidiano: una collaborazione fra impresa, scuola e università

The activities of a mechanics lab for secondary school pupils hosted by the Ducati motorcycle manufacturer are described. Under the guidance of tutors the participants can discover the basic laws of mechanics by performing hands-on experiments based on the concepts of linear and angular momentum as quantities which can be conserved or transferred. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.4 - ottobre/dicembre 2015
,
Note di laboratorio

Il laboratorio Elettricità-Luce al liceo “Quadri” di Vicenza

This article describes a laboratory activity undertaken by a group of students in the final year of a scientific high school. The main goals were to clarify the relationship between the microscopic models and macroscopic aspects of electrical properties of matter and to examine the effectiveness of teaching based on guided inquiry. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.4 - ottobre/dicembre 1999
,
,
,
Cultura

Il macroscopio:una versione didattica del microscopio a scansione di forza

We describe an home-made device simulating, at macroscopic level, the behavior of a scanning force microscope, that we suggest to use for didactic purposes aimed at clarify genesis and meaning of the electronic images, frequently found in textbooks. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Il microelaboratore nella scuola (traduzione di S. Pugliese Jona)

Starting from a general discussion of the role of models and the dangers of dogmas, the article deals with the prospects computers open in school education. It is shown how important it is to give pupils the possibility of exploring alternative models of reality, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.3 - luglio/settembre 2009
,
,
,

Il microscopio ottico a proiezione come modello per introdurre la microscopia elettronica in trasmissione

An optical projection microscope is used to introduce highschool students to the working of the electronic transmission microscope. The sequence of the lab activities and computer simulations is programmed in close in analogy with what actually happens when using the electronic microscope, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.2 - aprile/giugno 1994
Note di laboratorio

Il Mistero del forellino negativo. (traduzione da The Physics Teacher, novembre 1991, a cura di Silvano Sgrignoli)

“Negative pinholes” – black spots which are an optical reverse-counterpart for small holes – are a nice idea indeed and a good benchmark for the effectiveness of ray-tracing techniques. The article shows how an intriguing paradox raised by negative-pin-hole images can be turned into an interesting classroom activity. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.1 - gennaio/marzo 1991
Note di laboratorio

Il moto dei corpi in un fluido viscoso: un’esperienza per valutare la resistenza del mezzo

This work describes an experiment, carried out with rather simple devices, on the quantitative study of the motion of some spheres, made of different materials, freely falling in water. We also propose a simulation program, written in Pascal language, allowing to compare the results of a theoretical model with the experimental data. […]

Vai all' articolo