Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.3 - luglio/settembre 2002

Il dibattito sull’insegnamento della fisica e proposte di cambiamento in alcuni paesi stranieri

A review of international contributions to the debate on the prospects for the teaching and learning of science and physics in schools, with special regard to the aspects on the forefront of the debate on school reform in Italy today. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.4 - ottobre/dicembre 2009

Il Dottor Julius Robert Mayer e i processi energetici degli esseri viventi

Although Julius Mayer was one of the first scientists to propose the conservation of energy he is usually ignored in physics curricula. He should be especially remembered as the first person to understand energy transformations in living systems. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.3 - luglio/settembre 2002
,

Il freno ettromagnetico: un altro esperimento sulla legge di Lenz

An experiment on electromagnetic braking with Real Time Laboratory, using a motion detector and a force sensor, allows measurements of the force acting on a magnet falling inside a metal tube and its velocity versus time, giving opportunities for modelling transient phenomena. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995

Il fumatore di sigaretta: esperimento di scienze, finalizzato alla Educazione Sanitaria nella Scuola Media dell’obbligo

The aim of this paper is to show, with a simple experiment, how a cigarette burns as a consequence of pressure drop in a bottle representing a smoker […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017
,
,
,
,
,
,
,
,
Le scienze nella scuola dell'obbligo

Il gruppo di lavoro “Scuola dell’Obbligo” Attività e prospettive per la scuola di base

In order to satisfy the need for a greater involvement of AI F in the training of primary and secondary school teachers, about a year ago the working group “Compulsory School” was formed. Starting from a ‘fact-finding’ investigation about the teaching of physics and of experimental sciences in ‘basic’ school , […]

Vai all' articolo