Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
,
,
Didattica

Gli studenti e l’energia

An open questionnaire on various aspects of energy, including phenomena involving heat, was administred to 6 classes of Italian 15 to 18 year-old students having different curricular exprerience in physics, attending different upper secondary schools. In this paper we discuss the answers in depth against the well known conceptual difficulties of energy, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.3 - luglio/settembre 1990
,
Storia della Fisica

Goethe contro Newton – Una polemica sull’origine rifrazionistica dei colori

In this controversy regarding the theory of colours, Goethe proposes a re-examination of some historical experiments in order to deny Newton’s ideas on the differentiated refraction of the various colours. Goethe analyzes Newton’s statements, step by step in order to criticize them. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,
,
,
,
,
,

Gruppo AIF per il coordinamento delle sperimentazioni del P.N.I. di Fisica

The article presents the working Group established by AIF in order to coordinate the experimentation of PNI (National Project for Computer Science). The targets of the Group are: 1. to establish a connection between the members of AIF engaged in experimentation; […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LV – n.1 – gennaio/marzo 2022
,
,
Didattica

Hai voluto la bicicletta? Un percorso didattico interdisciplinare

Our effort is to teach physics concepts to secondary school students through a laboratory approach, giving a multidisciplinary and interdisciplinary view of the topics explained. This article illustrates a didactic project carried out in two third year classes. Starting from a familiar and concrete object such as the bicycle, […]

Vai all' articolo