Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Gira, gira …

The motion of a free revolving bicycle wheel, gently slowed down by air drag and bearings friction, was studied through an experiment done in the Physics laboratory of a secondary school. The experimental data were compared with different hypothesis on the resisting torque, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.3 - luglio/settembre 1992
Informazioni internazionali

GIREP 91: “Da Copernico ad Einstein: insegnare i sistemi di riferimento”

A report on the GIREP ’91 Conference on “Teaching about Reference Frames – from Copernicus to Einstein” […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995

Gli anelli di Newton – allora e oggi

Working in the open air Newton measured the rings and from these measurements he calculated the “fit length” of light. The author repeated Newton’s measurements. Then when he went indoors using fluorescent light he was greatly surprised at what he saw. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.4 - ottobre/dicembre 1999
,
,
Didattica

Gli insegnanti “aiutano” gli studenti a rinforzare i preconcetti? Riflessioni sul modo di trattare la formazione di immagini per mezzo di lenti convergenti

A series of intruction situations related to image formation by converging lenses which show the way teachers may unwillingly, help to strengthen students’ pre-scientific structural schemata are analyzed. Very often, teachers make use of simplified sketches, stereotyped diagrams, or a somewhat inaccurate language which, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
,
,
Didattica

Gli studenti e l’energia

An open questionnaire on various aspects of energy, including phenomena involving heat, was administred to 6 classes of Italian 15 to 18 year-old students having different curricular exprerience in physics, attending different upper secondary schools. In this paper we discuss the answers in depth against the well known conceptual difficulties of energy, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.3 - luglio/settembre 1990
,
Storia della Fisica

Goethe contro Newton – Una polemica sull’origine rifrazionistica dei colori

In this controversy regarding the theory of colours, Goethe proposes a re-examination of some historical experiments in order to deny Newton’s ideas on the differentiated refraction of the various colours. Goethe analyzes Newton’s statements, step by step in order to criticize them. […]

Vai all' articolo