Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
Cultura

Giorno solare vero e giorno solare medio: misura del tempo con una meridiana

Because of the change of Earth’s revolution velocity, true solar time shows small periodic fluctuations compared with mean solar time, measurable with watches. Studying the Earth’s motion we can calculate this time difference (known as the equation of time) and moreover we can understand how sun-dials marking true solar time work. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Gira, gira …

The motion of a free revolving bicycle wheel, gently slowed down by air drag and bearings friction, was studied through an experiment done in the Physics laboratory of a secondary school. The experimental data were compared with different hypothesis on the resisting torque, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.3 - luglio/settembre 1992
Informazioni internazionali

GIREP 91: “Da Copernico ad Einstein: insegnare i sistemi di riferimento”

A report on the GIREP ’91 Conference on “Teaching about Reference Frames – from Copernicus to Einstein” […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995

Gli anelli di Newton – allora e oggi

Working in the open air Newton measured the rings and from these measurements he calculated the “fit length” of light. The author repeated Newton’s measurements. Then when he went indoors using fluorescent light he was greatly surprised at what he saw. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.4 - ottobre/dicembre 1999
,
,
Didattica

Gli insegnanti “aiutano” gli studenti a rinforzare i preconcetti? Riflessioni sul modo di trattare la formazione di immagini per mezzo di lenti convergenti

A series of intruction situations related to image formation by converging lenses which show the way teachers may unwillingly, help to strengthen students’ pre-scientific structural schemata are analyzed. Very often, teachers make use of simplified sketches, stereotyped diagrams, or a somewhat inaccurate language which, […]

Vai all' articolo