Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.2 - aprile/giugno 1992

Formazione degli insegnanti nella Repubblica Federale Tedesca

This article discusses the education of school-teachers in Western Germany alter the sixties, in the context of the school System, and reports the curriculum adopted in 1987 at the University of Kiel for students preparing to become physics teachers. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LIV – n.2 – aprile/giugno 2021
Didattica

Forze di marea, navicelle spaziali e principio di equivalenza

As it is written in many books, within a vehicle in free fall or in a spacecraft orbiting the Earth, everything goes as if there were no gravity, a situation commonly described as “weightlessness.” In the handbooks on relativity, a free-falling vehicle is considered as an example and a practical realization of an inertial reference system. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995
,
Note di laboratorio

Forze elettrodinamiche in corrente alternata

Several demonstrations are described, illustrating dynamic interactions between alternating currents and fields. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LVI - n.1 - gennaio/marzo 2023
Approfondimenti

Forze, inerzia e moto da Aristotele alla didattica dei giorni nostri

In this work, we will examine the historical evolution of the core of dynamics, the relationship between forces and motion, focusing particularly on the principle of inertia. Our aim is to highlight an aspect that seems to us to be largely underestimated in literature, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XL - n.4 - ottobre/dicembre 2007

Galleggianti che si attraggono

We can commonly notice small things – leaves, pieces of paper, etc., – adhering to each other and floating together on the water. The reasons of this behaviour are explained. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.2 - aprile/giugno 1991
Premio Bonacini

Gas perfetti e gas reali. 1° Premio: Liceo Scientifico Statale “A. Tassorlin, Modena

We begin to study the properties of gases through a well-known mechanical model, then we perform a school-Iab replica of Volta’s experiment on the dilatation of gases at constant pressure. After observing that the behaviour of air is close to that of ideal gases, […]

Vai all' articolo