Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.3 - luglio/settembre 2011
,
Note di laboratorio

Esperimenti a “costo zero” sul moto uniforme

It is possible to study the uniform motion by using common objects taken from daily life. Cans, balloons, test tubes, olive oil and glycerine allow to make self-made devices, which are easy to handle and to use. The choice of using common materials let all students reproduce the most of this equipment at home and carry out the experiments by themselves. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.2 - aprile/giugno 2002

Esperimenti con le onde ultrasonore

Simple transmitters and receivers of ultrasonic power allow the direct measurement of wavelength and speed of sound in air with precision of 1% or better. They may also be used for qualitative observations of diffraction and interference phenomena. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.2 - aprile/giugno 1993
Cultura

Esperimenti di avanguardia con la luce di sincrotrone: dalla spettroscopia alla diffrattometria

This paper describes some applications of the synchrotron radiation emitted by ELETTRA a third-generation dedicated synchrotron built near Trieste. ELETTRA will be a very strong source of well collimated X-rays. Among the uses of such radiation, Super-ESCA spectroscopy will allow very fast chemical analysis of surfaces, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.1 - gennaio/marzo 1993
,
,
Didattica

Esperimenti didattici su proprietà della materia.

Some non conventional experiments on thermometry and water density carried out in lower secondary school are described. A novel development of basic research on free convection in water was suggested by the analysis and discussion with children of the features of a “wrong thermometer”. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
Scuola dell'obbligo

Esperimenti a sorpresa con lattine e bottiglie di plastica

Objects easy to find and to manipulate (as plasticbotttes and tins) are used here to make expreriences aiming at producing a sence of surprise and delight in students, to stir their interest, get them to repat the experiences gone through, interpret the physical meaning and plan new ones. […]

Vai all' articolo