Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXIII - n.2 - aprile/giugno 2000
,

Determinismo e realismo nella fisica del XX secolo

Quantum mechanics and other 20th century developments of physics hugely changed certain basic ideas of classical physics such as determinism, realism and locality. The paper examines the evolution of these ideas through the discussion of both ideal and actually performed experiments. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.2 - aprile/giugno 1991
Didattica

Deviazione dei gravi verso oriente

The deviation to the east of a falling body is examined in the hypothesis that the body is dropped at the equator and the distance fallen is small so that the variation of gravity with height and air resistance may be neglected. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.3 - luglio/settembre 1992
,
,
,
L'elaboratore nella didattica della fisica

Diagnosi della comprensione di velocità media utilizzando un modulo tutoriale computerizzato

This paper describes the construction of a computer-based diagnostic module on the comprehension of the concept of average velocity. In the module, different kinds of mistakes are referred to a model of the users’ possible reasoning patterns. Accordingly the users are lead along different paths. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.2 - aprile/giugno 1997
Cultura

Didattica disciplinare e bisogni formativi: risultati di un’indagine tra i frequentanti di un corso di perfezionamento per la formazione degli insegnanti

This article reports the results of two questionnaires on the backgrounds, attidudes and expectations of a substantial group of young science and mathematics teacher enroled in a university based specialisation course. The composition of the group can be confidently considered typical of the Italian situation, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
Didattica

Difficoltà di apprendimento in cinematica di studenti del I anno del Corso di Laurea in Matematica

The skills of freshmen mathematics majors, in interpreting graphs of basic mathematical functions, kinematical graphs and the language of motion were investigated by means of three multiple choice questionnaires with open comments. The unidimensional analyses of each student’s answers and their correlations show context-dependence of skills: in particular the malhematical abilities are not entirely transferred to the physics context. […]

Vai all' articolo