Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
Cultura

Dall’universo delle leggi naturali al mondo dei processi evolutivi

Until the nineteenfifties the general aim of science was the search for universal natural laws. In the sixties a radical change took place: advanced scientific research in many traditional subjects started to investigate the evolution of complex systems and of unpredictable and unrepeatable processes. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.3 - luglio/settembre 1997
Premio Bonacini

PREMIO BONACINI – Dalla giostra al satellite: forze agenti su corpi in moto rotatorio

Bonacini prize 1995/96: “From the merry-go-round to the satellite: forces acting on rotating bodies”. The article, taken from the report of the first classified work. describes three experiments: the growth of small wheat plants on a turntable rotating night and day, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVIII - n.2 - aprile/giugno 2005
,

Dalla luce di una lampadina la determinazione della costante di Planck

A simple low cost autonomous apparatus for measuring Planck’s constant is described. Although the precision is not high, the experiment shows how the quantization of radiant energy is deduced from the properties of a black body, in a way very close to the history of Planck’s discovery. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLI - n.3 - luglio/settembre 2008

Dalla radioterapia a raggi X all’adroterapia

The history of external radiation beam therapy and its important developments are briefly outlined. The physical bases of the use of ion beams, which offer several advantages over photons in the treatment of well localized cancer, are explained. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014
Didattica

Dare significato alla fisica

High school pupils? interest in physics and their understanding of the subject is disappointing if the teacher follows a teaching tradition that treats the subject as a bare technique that doesn?t motivate the learners and is unable to introduce them to critical thought. […]

Vai all' articolo