Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.1 - gennaio/marzo 2013
Cultura

Cosa ci resta da scoprire?

Antonio Ereditato, former chairman of the OPERA collaboration at CERN and Gran Sasso, shares with the reader his views on the challenges that physics will be facing in the near future. He suggests five great questions that touch the limits of our present knowledge and represent a daring dream for scientists. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.2 - aprile/giugno 1994
Cultura

“Cose” e “Situazioni”. Modelli alternativi per la descrizione della fisica dei Sistemi Materiali.

Some considerations concerning the Physics of matter are made. In particular we stress that the knowledge of some general aspects of modern physics (like atomic and molecular physics, do not help in the teaching of the elementary physics, especially as far as every-day phenomena are concerned. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVII - n.4 - ottobre/dicembre 2004
,
,

Costruire i diagrammi di fase dai dati sperimentali: una proposta didattica

An educational laboratory activity on phase diagrams based on computer online experiments and problem solving is presented. The phase diagrams are at the base of many technological processes involving materials with peculiar properties with which artifacts of our everyday life are produced. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Costruire un’unità didattica secondo metodologia CLIL: testimonianza di un’esperienza

A teacher reports his experience in an integrated ‘physics plus english’ course promoted by the CLIL (Content and Language Integrated Learning) project that introduces mixed teaching of institutional courses and foreign languages in secondary schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,
,

Costruzione di modelli: un software per la meccanica newtoniana

A teaching approach to Newtonian mechanics emphasizing dynamical modelling is presented. The approach extensively uses a software allowing students to simulate motions in one dimension and to relate observational kinematics characteristic to dynamical interaction models. An example of how the software can be used in teaching is also discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXIX - n.4 - ottobre/dicembre 2006

Da Leonardo da Vinci alla nanotribologia: storia delle ricerche e delle teorie sui fenomeni d’attrito

The most important topics and results of research on friction, from antiquity to now, are outlined: the early laws and theories, from Leonardo to Amontons and Coulomb; the theory of lubrication and the models of rolling friction from 1840 to 1930; […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XL - n.1 - gennaio/marzo 2007

Da Leonardo da Vinci alla nanotribologia: storia delle ricerche e delle teorie sui fenomeni d’attrito (Seconda parte)

The most important topics and results of research on friction, from antiquity to now, are outlined: the early laws and theories, from Leonardo to Amontons and Coulomb; the theory of lubrication and the models of rolling friction from 1840 to 1930; […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.4 - ottobre/dicembre 1999
,
,
Note di laboratorio

Da una lampadina alle proprietà elettriche del tungsteno:un tassello sperimentale per la didattica della fisica

Data obtained by simple measurements of the characteristics current-tension of an incandescent commercial bycicle lamp are analized to recognize the electrical transport properties of its tungsten filament, giving the opportunity to explore an important property of the metals in the classroom. […]

Vai all' articolo