Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.1 - gennaio/marzo 1991
,
,
,
,
,
L'elaboratore nella didattica della fisica

Uso della simulazione per lo studio del moto in sistemi di riferimento diversi

It is well known that high school students meet difficulties in visualizing the motion of an object in different frame of reference and in understanding how observations made by different observers are related. This paper presents a package, based on computer simulations, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
Didattica

Uso di simulazioni per studiare il moto browniano

After a brief historical introduction to Brownian motion, attention is given to the importance of this kind of motion when teaching about atomic structure of matter. Direct demonstrations in the school are difficult to show in a satisfactory and meaningful way, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.2 - aprile/giugno 2015
Palestra delle idee

Utilizzo dei codici QR per una caccia al tesoro scientifica

QR codes have been used to communicate clues of a Christmas scientific treasure hunt for students of first year of Science oriented High School. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.1 - gennaio/marzo 2017
Note di laboratorio

Utilizzo di Tracker per lo studio della cinematica: un’esperienza in un liceo sportivo

An application of the Tracker Video Analysis and Modeling Tool software for the study of kinematics is presented. The activity has been tailored to exploit the students’ interest in sports, in order to improve their participation. The software has been used to make it easier to understand the basic concepts of kinematics, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XL - n.1 - gennaio/marzo 2007

Valigia Antigravitazionale in Cavorite

A simple and very impressive version of ‘Einstein’s elevator’. A toy gun in a suitcase aims a ball horizontally towards a hole on the opposite side of the suitcase. If the suitcase is falling the ball exits the hole, demonstrating the absence of the gravitational field in a free-falling environment. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVII - n.2 - aprile/giugno 2004

Valore e attualità dell’insegnamento della fisica

What is really at the core of science education? What should every student remember about physics once he/she has left high school? We stress the importance of a basic knowledge and clear understanding of the scientific method as well as the cultural insight, […]

Vai all' articolo