Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno L - n.4 - ottobre/dicembre 2017
Didattica

Un’espressione analitica per la costante di Wien

With the help of Planck’s formula for the black body radiation, it is possible to deduce Wien’s and Stefan-Boltzmann’s laws by means of the usual mathematical methods of secondary school. In particular, we can obtain an excellent approximation of Wien’s constant in terms of the physical constants h, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.4 - ottobre/dicembre 1996
Cultura

Universo come oggetto fisico

Philosophers and scientists of antiquity used to speak of material things or bodies, by taking for granted that world was naturally divided into separate objects. Probably that notion is due to the fact that we are living in a comparatively cold sur-rounding (the surface of the Earth), […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
,
,
,
Didattica

Uno strumento di valutazione né aperto né chiuso.

After a brief review of the problems connected with the use of open and closed tests, we present an instrument we developed (using some ideas of the APU project) where an almost completely open response is translated into dichotomous keys, suitable for computer processing. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.1 - gennaio/marzo 1994
Didattica

Uno strumento per gli insegnanti di scienze in formazione basato sulle percezioni degli studenti (Traduzione da School Science Review, sett. 89, 71(254), a cura di Nicoletta Lupino)

The article reports a research, based on a questionnaire answered by secondary school students in Kuwait concerning science classes. The aim of the research was to give feedback to training teachers about their behaviour in the classroom, as perceived by their students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.3 - luglio/settembre 2011
,
Note di laboratorio

Usare lo schermo di un computer portatile per modellizzare campi di forze

A highschool-oriented experimental activity enhances the students understanding of the structures of fields surrounding planar, line and point sources. […]

Vai all' articolo