Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.3 - luglio/settembre 2002
,

Un modello fisico: il lago ghiacciato

We have created and studied a model of the cooling and freezing dynamics of a lake when outside temperatures are below 0 ºC. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Un modello idraulico del ciclo di Carnot

The performance of an ideal hydraulic engine that transfers water between two reservoirs at different heights is compared with that of a reversible Carnot engine. The interest of this analogy between thermodynamic and mechanical quantities for a Karlsruhe type of teaching approach is discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
,
Didattica

Un modulo CLIL in Fisica: “La relatività ristretta di A. Einstein”. Sperimentazioni di moduli CLIL nel Liceo Scientifico “E. Fermi” di Brindisi

The teachers ran an 8 hour CLIL course in Physics, specifically looking at Einstein’s Theory of Special Relativity. The students were a final year class at Liceo Scientifico. The article explains the different stages of the project, highlighting the teaching techniques employed, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.1 - gennaio/marzo 2009

Un motore alternativo a vapore senza parti in movimento!

The working of a toy ‘chug-chug’ motor boat is described and scientifically analysed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.3 - luglio/settembre 2013
,
Didattica

Un nuovo approccio all’ottica geometrica che mette in discussione la distinzione corrente tra immagine reale e virtuale

We here propose a new approach to the didactics of the so-called geometrical optics, an approach which is founded on an experimental basis and is useful in pointing out several common misconceptions. The main consequences of such a path are both the discovery of the real images formed by a plane mirror and the revision of the traditional notion of virtual image […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXV - n.2 - aprile/giugno 2002
,

Un nuovo interferometro: l’«interferometro di Fresnel»

A compact, self-contained, pre-aligned apparatus for demonstrating interference phenomena and measuring the wavelength of the light is presented. The interference fringes are displayed on a TV screen, and the measurements may be performed in a neat and clear way. Critical construction details are also given. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.3 - luglio/settembre 1997

Un nuovo modello di aggiornamento in servizio: il corso universitario “pedagogia e insegnamento della scienza”

The features of the in-service teacher training course Padagogik und Fachdidaktik fur Lehrer (PFL – Austria) for science teachers, on pedagogy and subject related didactics, are described. Most important is the tight connection between the work required during the course and the teacher situation. […]

Vai all' articolo