Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Cultura

Scienza, Nanoscienza, Fantascienza

The term “nanoscience” is explained and illustrated by examples that can help to understand its scope and its importance for everyday life. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.4 - ottobre/dicembre 2010
Didattica

“Scienze della Terra o Fisica?”, ovvero “Discussione sulle maree”

A ‘physically consistent’ way of explaining tides to secondary school pupils is suggested and described. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
,
Informazioni internazionali

SciLink: esperimento internazionale

A report on SciLink, as international exchange project involving high school students and their science teachers in American and Russian schools, as an example of using Internet in science education. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.2 - aprile/giugno 1996
Didattica

Scuola di media

The concept of mean is one of those proposed to students mainly relying on intuition. This paper, which is addressed to teachers, has strictly didactic aimsand, although making progressive generalisations, gives examples from the basics of physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LVI - n.2 - aprile/giugno 2023
Didattica

Semplice deduzione delle traiettorie del campo kepleriano e dell’oscillatore armonico isotropo

The recent proof of the First Kepler Law by A. Simha avoids the direct use of calculus. In this paper the procedure is made a little more precise, generalized to all central fields and applied to all Keplerian orbits and to the isotropic harmonic oscillator. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.3 - luglio/settembre 1996

Semplici esperimenti di Fisica nella Scuola Media dell’obbligo

This article presents three experiments on sound propagation and structure of matter, requiring simple materials, suited to middle school pupils. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Semplici metodi per interfacciare e usare l’elaboratore come strumento di laboratorio (traduzione di S. Sgrignoli)

I will give some suggestions for presenting informatics to students from a physical point of view instead of a purely algorithmical point of view, with an eye to some interesting aspects of the way the hardware works. I will then examine the possibility of interfacing a microcomputer in simple ways, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.1 - gennaio/marzo 2015
,
Cultura

Sfaccettature dello spazio-tempo nella relatività generale: il calcolo di Regge

One of the most innovative and fruitful contribution to theoretical physics by Tullio Regge (1931-2014) is presented. Known as “Regge Calculus”, it consists of a formulation of the General Relativity developed in the celebrated paper “General Relativity without Coordinates”, published in 1961 in the Nuovo Cimento. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.2 - aprile/giugno 2010
Fisica in gioco

Si fa presto a dir magnete

Using a magnetic field viewer to show the fields of different kinds of magnets and for measuring the fall of a magnet in a copper tube. […]

Vai all' articolo