Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.3 - luglio/settembre 1996

Semplici esperimenti di Fisica nella Scuola Media dell’obbligo

This article presents three experiments on sound propagation and structure of matter, requiring simple materials, suited to middle school pupils. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990

Semplici metodi per interfacciare e usare l’elaboratore come strumento di laboratorio (traduzione di S. Sgrignoli)

I will give some suggestions for presenting informatics to students from a physical point of view instead of a purely algorithmical point of view, with an eye to some interesting aspects of the way the hardware works. I will then examine the possibility of interfacing a microcomputer in simple ways, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.1 - gennaio/marzo 2015
,
Cultura

Sfaccettature dello spazio-tempo nella relatività generale: il calcolo di Regge

One of the most innovative and fruitful contribution to theoretical physics by Tullio Regge (1931-2014) is presented. Known as “Regge Calculus”, it consists of a formulation of the General Relativity developed in the celebrated paper “General Relativity without Coordinates”, published in 1961 in the Nuovo Cimento. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.2 - aprile/giugno 2010
Fisica in gioco

Si fa presto a dir magnete

Using a magnetic field viewer to show the fields of different kinds of magnets and for measuring the fall of a magnet in a copper tube. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LIV – n.4 – ottobre/dicembre 2021

Si può insegnare l’epistemologia a partire dall’inizio dell’insegnamento della fisica?

This article poses the problem of the extension of the study of epistemology in the framework of physics teaching. These elements of epistemology focus on the scientific method, on the difference between the common language and the scientific one, on the intrinsic limits of science, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.1 - gennaio/marzo 1994
Note di laboratorio

Simulazione della disintegrazione radioattiva con il lancio dei dadi.

14 and 15 year old students study the law of exponential decay using an experimental approach, which leads them to perceive analogies and differences between many natural phenomena. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXIV - n.2 - aprile/giugno 2001

Simulazione in ottica geometrica

Several papers have demonstrated that the student constructs conceptual schemes based on everyday life experience (preconcepts) constitute an obstacle for the scientific learning. So it is important to find strategies to make easy the transition from the everyday life schemes to scientific schemes. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.2 (speciale: L'elaboratore nella didattica della fisica) - aprile/giugno 1990
,
,

Simulazioni strettamente correlate a esperienze di laboratorio

This paper briefly describes instructional strategies based on computer simulations designed to be used by students in strict connection with laboratory activity. In the belief that computer simulations can help students to grasp the phenomenological aspect of the Physics before they arrive to a formal description of phenomena, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.2 - aprile/giugno 2017
Didattica

Sincronizziamo gli orologi

Synchronizing distant clocks at rest in the same reference frame is far from a trivial issue. A review is presented of the several problems involved and of the practical approaches adopted in the course of time. The conventionalist view is discussed, […]

Vai all' articolo