Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXXIII - n.2 - aprile/giugno 2000
,
,
,

Saltelli, rimbalzi e altre acrobazie: come coinvolgere gli studenti nello studio delle oscillazioni

Highschool students studied oscillatory motion using sensors interfaced with graphic calculators. Three kinds of activities were performed: a first activity in the school gym, an extra-curricular laboratory course and a grade 11 lab class. The potentialities of physics investigation starting from the study of phenomena in an informal context are pointed out and the advantages and problems of the use of on line acquisition are discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.3 (suppl. Scuola Scienza e Società) - luglio/settembre 1990
,
,
,
,
,

Saluti al Convegno

– […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995
Didattica

Schematizzazioni frettolose nell’insegnamento della fisica: il caso dei condensatori

Dealing with a new physical subject one often goes on too hastily in the initial stage, leaving some uncertainties and ambiguities in definitions and in basic features. Furthermore one performs schematizations and simplifications which may be in contradiction with fundamental principles or experimental results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LIV – n.3 – luglio/settembre 2021
Approfondimenti

Scienza e tecnica del colore: dai trattati sulla pittura del Rinascimento ai moderni standard internazionali

In ancient times, the interest in colour and related techniques involved almost exclusively artists, decorators, fabric dyers, professionals who needed clear recipes to obtain the desired effects in their works, or philosophers and thinkers, because of the symbolic and religious meanings of colours. […]

Vai all' articolo