Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.3 (suppl. Scuola Scienza e Società) - luglio/settembre 1990
,
,
,
,
,

Saluti al Convegno

– […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995
Didattica

Schematizzazioni frettolose nell’insegnamento della fisica: il caso dei condensatori

Dealing with a new physical subject one often goes on too hastily in the initial stage, leaving some uncertainties and ambiguities in definitions and in basic features. Furthermore one performs schematizations and simplifications which may be in contradiction with fundamental principles or experimental results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LIV – n.3 – luglio/settembre 2021
Approfondimenti

Scienza e tecnica del colore: dai trattati sulla pittura del Rinascimento ai moderni standard internazionali

In ancient times, the interest in colour and related techniques involved almost exclusively artists, decorators, fabric dyers, professionals who needed clear recipes to obtain the desired effects in their works, or philosophers and thinkers, because of the symbolic and religious meanings of colours. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Cultura

Scienza, Nanoscienza, Fantascienza

The term “nanoscience” is explained and illustrated by examples that can help to understand its scope and its importance for everyday life. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.4 - ottobre/dicembre 2010
Didattica

“Scienze della Terra o Fisica?”, ovvero “Discussione sulle maree”

A ‘physically consistent’ way of explaining tides to secondary school pupils is suggested and described. […]

Vai all' articolo