Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
Didattica

Riflessioni sull’insegnamento della fisica ad allievi non udenti nella scuola superiore

Peculiarities and problems of deaf high school students are outlined, related to the obstacles they meet in learning Physics, namely the difficulty in abstracting, generalizing, and using rules with flexibility. In particular, the typical misunderstandings due to deaf natural language are pointed out, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.4 - ottobre/dicembre 1992

LA FISICA DEGLI ORDINI DI GRANDEZZA
Riflettere alla svelta! L’arte di stimare (parte seconda)
(Traduzione da Quantum, marzo-aprile 1991, a cura di C. Marchi Trevisi)

This article is an example of the physics activities for interested youngsters offered by the journals KVANT and QUANTUM. It contains a series of unusual solved problems, appropriate for high-school students, the solution of which requires making order-of-magnitude estimations. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.3 - luglio/settembre 1992

LA FISICA DEGLI ORDINI DI GRANDEZZA
Riflettere alla svelta! L’arte di stimare
(Traduzione da Quantum, marzo-aprile 1991, a cura di C. Marchi Trevisi)

This article is an example of the physics activities for interested youngsters offered by the journals KVANT and QUANTUM. It contains a series of unusual solved problems, appropriate for high-school students, the solution of which requires making order-of-magnitude estimations. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.4 - ottobre/dicembre 2010
,
Note di laboratorio

Riga da disegno usata come bilancia a pendolo

An experimental exercise on using a pendulum for measuring masses, proposed to the Italian students enrolled in one of the national sessions of the Physics Olympiads, is described and discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXVIII - n.1 - gennaio/marzo 2005

Rileggere Einstein sulle radiazioni

The concepts of spontaneous and stimulated emission are well known from Einstein?s 1917 paper on radiation, but his theory of radiation comprises many other concepts-the paper is a treasure trove of physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXIII - n.1 - gennaio/marzo 2000

Rischi da radiazioni elettromagnetiche nelle scuole

The aim of the work is to provide a panoramic vision on electromagnetic radiation hazards, in school laboratories. Some procedures of prevention are also detailed with exposure limits and treshold values proposed by italian rules or international board, that can be used for didactical purposes also. […]

Vai all' articolo