Articoli rivista

ultimo numero della rivista Anno XLII - n.1 - gennaio/marzo 2009
,

“Physics with a Smile”: spiegare fenomeni in modo amichevole risolvendo problemi qualitativi

A successful qualitative problem-solving strategy in mechanics that promotes a better understanding of basic physics concepts and of everyday phenomena is described. The strategy is suitable for 9th grade pupils and over. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.2 - aprile/giugno 1991
Cultura

Piccoli e grandi numeri in fisica

Numbers are often viewed as a matter for end-of-chapter problems. Actually numerical estimates of physical quantities are of utmost importance: significant examples of them should always accompany the discussion of physical laws. When is the measure of a physical quantity merely conventional, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXIV - n.4 - ottobre/dicembre 2001

Più spazio ai problemi per rinforzare ed elevare la qualità dell’insegnamento della fisica

The author criticises the way teachers typically construct and employ tasks in physics instruction. Germany teachers prefer tasks that only have one correct solutions. In classroom discussions the teacher narrowly guides his o her students towards this specific answer. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.1 - gennaio/marzo 1993

Polarizzazione della luce e legge di Malus

This article describes an experiment on Malus’ Law for polarized light, using a LED as light source, two polaroid sheets as polarizers and a phototransistor as receiver. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.3 - luglio/settembre 1997
,
,
,
,
Didattica

Possibili effetti di radiazioni ionizzanti presenti in vecchi orologi

Small low intensity doses con be produced by some watches made in the period 1950-1960 by the presence of Ra-226 in the hands and some parts of the dials. The exent of the possible effects on the wearer of such watches is evaluated in this article, […]

Vai all' articolo