Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995
,
Didattica

La Fisica Moderna nei libri di testo

We are reporting the results of a survey concerning the presence of subjects related to Modern Physics in Italian high-school textbooks. Such contents are being slowly introduced into the syllabus of schools experimenting new curricula. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.2 - aprile/giugno 2011
,
Didattica

La meccanica di Wile Coyote

In secondary school dynamics pupils are usually asked to solve problems that concern rigid bodies. Inspired by “cartoon behaviours”, this paper studies what happens when the end of an elastic beam receives a blow and the beam starts moving. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.3 - luglio/settembre 1992
Didattica

La metrologia verso l’unificazione europea del 1993

Since 1971 EEC is giving indications to the member States on the adoption of increasingly unified metric units, to which each State responded by promulgating appropriate laws. After a short history of the S.I., this article comments on the Italian laws and the public perception of the problem and gives information about the penalties and risks connected with using the improper units. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.3 - luglio/settembre 1996
Didattica

La potenza della suggestione

About one hundred physics textbooks have been examined in this article to research the answer given to a simple question of hydrostatics shown in fig. 1. The number of wrong answers turned out to be surprisingly high. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995
Didattica

La pressione

The concept of pressure should be easy to understand; despite that, I’ve found frequent misunderstandings in students, teachers, and books. Is this quantity related to interaction or to the state of a system? Is it a vector, or scalar (or tensor) quantity? […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.3 - luglio/settembre 1994
Didattica

La ricerca educativa nei paesi britannici e la questione delle ragazze: una rassegna di contributi per un’azione didattica

During the last decade Educational Research in many countries of the world has been dealing with the question of the lack of participation of girls in science education, especially in physical and technological sciences. This article reviews the most the issues, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.2 - aprile/giugno 2013
Didattica

La “Sala Giochi della Fisica” alla scuola “Cottolengo” di Torino

At the Cottolengo School in Torino (Italy) many pupils are foreigners and-or suffer a disability. We implemented a set of “play booths” with the purpose of motivating and encouraging the pupils’ interest in science and promoting aggregation and cultural integration […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
Didattica

La sedia di Piekara, un modello meccanico dei livelli energetici degli atomi (Traduzione da The Physics Teacher, vol. 29, n. 4, Aprile 1991 a cura di Silvia Pugliese Jona)

Piekara’s Chair is a macroscopic, classical model useful for explaining several atomic physics concepts and phenomena such as energy levels, spontaneous and stimulated emission, absorption and Boltzmann statistics. In this article the Model is described and possible classroom uses are suggested. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.2 - aprile/giugno 1992
Didattica

Le forze sono sorelle gemelle?

This article analyses notorious problems concerning Newlon’s third law against the historical background. A proposal is made to reformulate this law by substituting the term ‘interaction’ far ‘action’ and ‘reaction’. […]

Vai all' articolo