Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995
Didattica

L’analogia idrodinamica e lo sviluppo della teoria elettromagnetica di Maxwell

In 1855 Maxwell developed a formal analogy between the motion of an incompressible fluid, the electric current in a conductor, and the lines of force of a magnetic field. His analysis represents an example of interdisciplinary study of physical phenomena in the past, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
Didattica

L’elettromagnetismo con l’on-line

This article describes two quantitative experiments about electromagnetic phenomena performed with an appropriate interface board connected to a computer on-line […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.3 - luglio/settembre 1994
,
Didattica

L’insegnamento della meccanica al biennio della scuola media superiore. Parte seconda: la sperimentazione

A research has been performed in classroom settings, in order to test the didactic effectiveness of original teaching approach to Newtonian mechanics proposed in a previous paper. Two high school classes (students 14-15 years old) were involved in the teaching experiment. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.3 - luglio/settembre 1994
,
Didattica

L’insegnamento della meccanica al biennio della scuola media superiore. Prima parte: la proposta

We propose an unconventional teaching approach to newtonian mechanics at high school level (age 14-15). Force and energy concepts are simultaneously introduced from the very beginning and then developed through the teaching sequence, with increasing levels of differentiation and formalization. First we sketch basic lines of our proposal and then we suggest some experimental works to perform in classroom setting. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.4 - ottobre/dicembre 2010
Didattica

L’insegnamento e l’apprendimento della matematica nei Licei – Indicazioni Nazionali

This paper discusses the new prescriptions for the Mathematics curriculum in the Italian highschools and presents possible learning activities based on research in education and on the UMI-SIS ‘Mathematics for citizenship’ proposals. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.3 - luglio/settembre 2010
Didattica

l ritmo musicale nell’esperimento del piano inclinato di Galileo

Adding a musical background to Galileo’s experiment in which a ball rolls along an inclined plane shows how Galileo might have obtained accurate results with the aid of his musical ear. In this historical context the students organize their measurements with unusual (but modernised) procedures. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.2 - aprile/giugno 2017
Didattica

La crittografia quantistica come occasione per introdurre alcune proprietà fondamentali dei sistemi quantistici

The article describes a teaching proposal in which some fundamental properties of quantum systems are presented through the development of quantum cryptography protocols. The idea is the use of these properties as operational tools in a context that can stimulate students’ curiosity and interest. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.1 - gennaio/marzo 2013
Didattica

La diffusione dell’ora esatta nell’era della televisione digitale

The reasons why in our days it is impossible to regulate our watches with precision through radio or TV signals are described and discussed. The International Atomic Time, the leap second concept, the modern techniques used to obtain a correct speaking clock and the reasons that corrupt the delivery of the time check via digital broadcasts are briefly described, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.2 - aprile/giugno 1993
,
,
Didattica

La Dinamica Molecolare e l’Insegnamento della Fisica della Materia Condensata nelle Scuole Superiori

In this paper we discuss molecular dynamics, a numerical technique successfully employed since thirty years in research to solve the equations of motion in many body systems. We propose using molecular dynamics as a tool in high school teaching of condensed Matter Physics. […]

Vai all' articolo