Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.3 - luglio/settembre 2015
,
Didattica

Esperienza con i raggi cosmici

The aim of this work is to show the didactic and scientific potentialities of the AMD5 detectors used in the ADA project (Astroparticle Detector Array)[1] for the introduction of cosmic-ray physics in the last year of Liceo scientifico. The dependence of cosmic rays on solar activity and atmospheric parameters were observed and interpreted. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.2 - aprile/giugno 1996
Didattica

Esperienze didattiche con programmi di simulazione astronomica

This article describes some useful experiences made in the teaching of physics through the use of astronomical simulation software. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.1 - gennaio/marzo 1993
,
,
Didattica

Esperimenti didattici su proprietà della materia.

Some non conventional experiments on thermometry and water density carried out in lower secondary school are described. A novel development of basic research on free convection in water was suggested by the analysis and discussion with children of the features of a “wrong thermometer”. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LIV – n.2 – aprile/giugno 2021
Didattica

Forze di marea, navicelle spaziali e principio di equivalenza

As it is written in many books, within a vehicle in free fall or in a spacecraft orbiting the Earth, everything goes as if there were no gravity, a situation commonly described as “weightlessness.” In the handbooks on relativity, a free-falling vehicle is considered as an example and a practical realization of an inertial reference system. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.4 - ottobre/dicembre 1999
,
,
Didattica

Gli insegnanti “aiutano” gli studenti a rinforzare i preconcetti? Riflessioni sul modo di trattare la formazione di immagini per mezzo di lenti convergenti

A series of intruction situations related to image formation by converging lenses which show the way teachers may unwillingly, help to strengthen students’ pre-scientific structural schemata are analyzed. Very often, teachers make use of simplified sketches, stereotyped diagrams, or a somewhat inaccurate language which, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
,
,
Didattica

Gli studenti e l’energia

An open questionnaire on various aspects of energy, including phenomena involving heat, was administred to 6 classes of Italian 15 to 18 year-old students having different curricular exprerience in physics, attending different upper secondary schools. In this paper we discuss the answers in depth against the well known conceptual difficulties of energy, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LV – n.1 – gennaio/marzo 2022
,
,
Didattica

Hai voluto la bicicletta? Un percorso didattico interdisciplinare

Our effort is to teach physics concepts to secondary school students through a laboratory approach, giving a multidisciplinary and interdisciplinary view of the topics explained. This article illustrates a didactic project carried out in two third year classes. Starting from a familiar and concrete object such as the bicycle, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.2 - aprile/giugno 1996
Didattica

I circuiti oscillanti accoppiati: un’analogia classica per spiegare la formazione delle bande di energia nei solidi

The splitting of the resonant frequencies of N oscillatory LC circuits interacting by the mutual induction between their coils is a classical analog for the formation of energy bands in the system of interacting atoms in a crystal lattice. This article describes how to carry out an experimental demonstration of this phenomenon. […]

Vai all' articolo