Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Dispute scientifiche di ieri e di oggi

Reactions to the science of global warming have followed a similar course to those of other inconvenient truths from physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Didattica

Diverse definizioni operative di “verticale”: un confronto

The concept of verticality is discussed with reference to its different meanings, e.g. the direction that points towards the zenith, the one which is parallel to the direction of free fall or is perpendicular to a level ground, etc. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVIII - n.4 - ottobre/dicembre 2015
Didattica

È possibile sparare un proiettile attorno alla Luna?

If you were on the moon and tried to shoot a gun, would the bullet fire? And if so, in absence of air could an appropriate bullet reach a speed fast enough to orbit the Moon? Making use of considerations about mechanics, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Elaborazione dei dati sperimentali: la cosiddetta “teoria degli errori”

We examine several “myths” of physics teaching that usually lead teachers in school to devote too much time to the treatment of inessential aspects to the detriment of more fundamental arguments. Among these we discuss the importance of numerical approximations, significant digits, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIV - n.4 - ottobre/dicembre 2011
,
,
Didattica

Energia dal vento. Esperienza didattica in un Istituto Professionale

Introducing the physics of wind turbines in a vocational school: from prior knowledge through experimental work to educational results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LI - n.2 - aprile/giugno 2018
Didattica

Energia immagazzinata da un condensatore carico

The law that expresses the energy stored in a charged capacitor is obtained by an elementary algebraic calculation related to a simple discrete mechanical model. This model can be used in education, in a secondary school, as an alternative to continuous models that use integral calculus. […]

Vai all' articolo