Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
,
,
Didattica

Come valorizzare un antico esperimento didattico con la tecnica MBL: la macchina di Atwood per condurre una ricerca sperimentale sul moto

Atwood’s machine is a device born in the XVIII century as an aid for teaching mechanics; a reduced and simplified version of such device still appears in physics textbooks, as an application of Newton’s second law. An Atwood’s machine interfaced to a PC by means of position and force sensors becomes a device for a detailed investigation on the motion of bodies subject to forces that change with position. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.2 - aprile/giugno 1998
Didattica

Comportamenti casuali di un sistema deterministico

After some brief remarks about determinism and randomness, a simulation program is illustrated which points out how chance and necessity do coexist in classical physics. Actually, a gas of N = 1000 interacting disks in a box neatly head for the Maxwell-Boltzmann distribution just in some ten collisions. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.1 - gennaio/marzo 1999
,
Didattica

Comunicazioni in rete telematica e costruzione collaborativa di concetti scientifici: le precipitazioni atmosferiche

In this paper we present some of the results of a research project, carried on since 1990, to evaluate the potentiality offered by the new information and communication technologies, to the innovation of science teaching (physics in particular) in school. Eight Italian middle school classes, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.4 - ottobre/dicembre 1990
,
,
,
,
Didattica

Conoscenza della Fisica all’ingresso e all’uscita dei corsi universitari di base

The article reports the results of an investigation on the knowledge of physics related to common sense patterns of knowledge of Italian students in the first year of University. The results were communicated both to the students and to the teachers of the courses. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Costruire un’unità didattica secondo metodologia CLIL: testimonianza di un’esperienza

A teacher reports his experience in an integrated ‘physics plus english’ course promoted by the CLIL (Content and Language Integrated Learning) project that introduces mixed teaching of institutional courses and foreign languages in secondary schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014
Didattica

Dare significato alla fisica

High school pupils? interest in physics and their understanding of the subject is disappointing if the teacher follows a teaching tradition that treats the subject as a bare technique that doesn?t motivate the learners and is unable to introduce them to critical thought. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.4 - ottobre/dicembre 1998
Didattica

Determinazione della retta di regressione nel caso di incertezze su entrambi le variabili

The article describes a numerical method to determine the parameters of the linear regression when are present errors in both coordinates. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.2 - aprile/giugno 1991
Didattica

Deviazione dei gravi verso oriente

The deviation to the east of a falling body is examined in the hypothesis that the body is dropped at the equator and the distance fallen is small so that the variation of gravity with height and air resistance may be neglected. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.1 - gennaio/marzo 1997
,
,
Didattica

Difficoltà di apprendimento in cinematica di studenti del I anno del Corso di Laurea in Matematica

The skills of freshmen mathematics majors, in interpreting graphs of basic mathematical functions, kinematical graphs and the language of motion were investigated by means of three multiple choice questionnaires with open comments. The unidimensional analyses of each student’s answers and their correlations show context-dependence of skills: in particular the malhematical abilities are not entirely transferred to the physics context. […]

Vai all' articolo