Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Un’indagine sulle preconoscenze dei ragazzi in merito alla struttura della materia

This paper presents the results of an enquiry on the ideas about Structure of Matter initially held by secondary school students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
,
Didattica

Un itinerario didattico introduttivo all’insegnamento dell’ottica

We present a recently developed project for teaching optics to 14-15 year old students. Pointing out some shortcomings of the traditional approaches, we take into account the students’ common sense “preconceptions” investigated in various inquiries. The teaching pattern we propose is rooted in everyday experience and the aim is to answer immediately questions such as: “how can we see what we see?”. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LVI - n.3 - luglio/settembre 2023
Didattica

Un modello esponenziale per l’attenuazione della luce

It is empirical evidence that some substances absorb light radiation by transmitting only a fraction of it. The reduction in the intensity of light transmitted through a medium seems to depend on the thickness of the substance. However, in what way? […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Un modello idraulico del ciclo di Carnot

The performance of an ideal hydraulic engine that transfers water between two reservoirs at different heights is compared with that of a reversible Carnot engine. The interest of this analogy between thermodynamic and mechanical quantities for a Karlsruhe type of teaching approach is discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
,
Didattica

Un modulo CLIL in Fisica: “La relatività ristretta di A. Einstein”. Sperimentazioni di moduli CLIL nel Liceo Scientifico “E. Fermi” di Brindisi

The teachers ran an 8 hour CLIL course in Physics, specifically looking at Einstein’s Theory of Special Relativity. The students were a final year class at Liceo Scientifico. The article explains the different stages of the project, highlighting the teaching techniques employed, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.3 - luglio/settembre 2013
,
Didattica

Un nuovo approccio all’ottica geometrica che mette in discussione la distinzione corrente tra immagine reale e virtuale

We here propose a new approach to the didactics of the so-called geometrical optics, an approach which is founded on an experimental basis and is useful in pointing out several common misconceptions. The main consequences of such a path are both the discovery of the real images formed by a plane mirror and the revision of the traditional notion of virtual image […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXX - n.3 - luglio/settembre 1997
Didattica

Un oscillatore non lineare

Non-linear physics is a fairly complex matter to handle. A physical system presenting a bifurcation, a non-linear oscillator, is described here along with the mechanical simulation of its potential, with the aim to offer a method of introduction of non-linear systems in secondary schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LVI - n.2 - aprile/giugno 2023
Didattica

Una misura del raggio terrestre per turisti

In the Tuscan Archipelago it’s possible to make an approximate measurement of the Earth’s radius from the Elba Island using the Pianosa Island as a ship that appears and disappears on the horizon depending on the observer’s height above sea level. […]

Vai all' articolo