Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.4 - ottobre/dicembre 1991
,
Didattica

Una misura didattica del flusso di energia radiante

In this article radiant energy flux is measured referring the temperature of a small blackened body to the temperature of a similar reflecting body. The reliability of the method is checked using electric lamps of different power output. Then the apparatus is used for measuring the efficiency of a solar cell, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.3 - luglio/settembre 1992
Didattica

Una visione critica dell’attività pratica nell’insegnamento delle scienze sperimentali.

The article takes a critical look at practical work in school science and the often extravagant claims that we make for it. In asserting that much of what we do is ill-conceived, muddled and of little educational value, a case is made for a more rigorous, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.4 - ottobre/dicembre 2017
Didattica

Un’espressione analitica per la costante di Wien

With the help of Planck’s formula for the black body radiation, it is possible to deduce Wien’s and Stefan-Boltzmann’s laws by means of the usual mathematical methods of secondary school. In particular, we can obtain an excellent approximation of Wien’s constant in terms of the physical constants h, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
,
,
,
Didattica

Uno strumento di valutazione né aperto né chiuso.

After a brief review of the problems connected with the use of open and closed tests, we present an instrument we developed (using some ideas of the APU project) where an almost completely open response is translated into dichotomous keys, suitable for computer processing. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.1 - gennaio/marzo 1994
Didattica

Uno strumento per gli insegnanti di scienze in formazione basato sulle percezioni degli studenti (Traduzione da School Science Review, sett. 89, 71(254), a cura di Nicoletta Lupino)

The article reports a research, based on a questionnaire answered by secondary school students in Kuwait concerning science classes. The aim of the research was to give feedback to training teachers about their behaviour in the classroom, as perceived by their students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
Didattica

Uso di simulazioni per studiare il moto browniano

After a brief historical introduction to Brownian motion, attention is given to the importance of this kind of motion when teaching about atomic structure of matter. Direct demonstrations in the school are difficult to show in a satisfactory and meaningful way, […]

Vai all' articolo