Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014
Didattica

Sulla scarica di un condensatore ovvero sulla difficoltà di fare modelli giusti

When is radiation important in the discharge of a capacitor? When is it negligible? The answer depends on many geometrical and physical parameters. Reasonable estimates and suitable approximations/schematizations find that the radiated energy is negligible compared to the Joule dissipation unless a small capacitance is used and the circuit is a loop comparable in size to the capacitor. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.1 - gennaio/marzo 1991
Didattica

Superconduttività ad alta temperatura

A short phenomenological description of the behaviour of the classic low-temperature superconductors is given. A brief history of the progresses achieved during the past half century in the search of “high temperature superconductors” introduces to the recent discovery of the new ceramic superconductors. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Tecniche di apprendimento attivo con esperimenti dimostrativi interattivi (Interactive Lecture Demonstrations – ILD) e l’uso di risponditori individuali (clickers)

Most introductory physics students spend the majority of their time in passive and often crowded lectures. Studies show that students learn little in such classes. The results of education research have led to the design of active learning environments (often making use of computer-assisted data acquisition tools). […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.1 - gennaio/marzo 1998
,
,
Didattica

Tipi diversi di costanti in fisica e apprendimento significativo della disciplina

Data derived from teaching experience point to some problems referred to the conceptualization of constants that appear in relationship between physical magnitudes. Some significative problems are identified. Two general hypotheses and four derived hypotheses are formulated. In order to get more information some questionnaires are prepared. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.4 - ottobre/dicembre 1993
,
,
Didattica

Un’esperienza sul campionamento di un segnale.

Exploring signal sampling techniques through an optical experiment. The reconstruction of an optical image of a simple pattern matched to a diffraction grating is proposed as an example of data analysis by digital method. Correspondence between analysis of time dependent digital signals and of spatial digital functions is outlined. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.3 - luglio/settembre 1995
Didattica

Un’indagine sulle preconoscenze dei ragazzi in merito alla struttura della materia

This paper presents the results of an enquiry on the ideas about Structure of Matter initially held by secondary school students. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
,
Didattica

Un itinerario didattico introduttivo all’insegnamento dell’ottica

We present a recently developed project for teaching optics to 14-15 year old students. Pointing out some shortcomings of the traditional approaches, we take into account the students’ common sense “preconceptions” investigated in various inquiries. The teaching pattern we propose is rooted in everyday experience and the aim is to answer immediately questions such as: “how can we see what we see?”. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.4 - ottobre/dicembre 2012
Didattica

Un modello idraulico del ciclo di Carnot

The performance of an ideal hydraulic engine that transfers water between two reservoirs at different heights is compared with that of a reversible Carnot engine. The interest of this analogy between thermodynamic and mechanical quantities for a Karlsruhe type of teaching approach is discussed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
,
Didattica

Un modulo CLIL in Fisica: “La relatività ristretta di A. Einstein”. Sperimentazioni di moduli CLIL nel Liceo Scientifico “E. Fermi” di Brindisi

The teachers ran an 8 hour CLIL course in Physics, specifically looking at Einstein’s Theory of Special Relativity. The students were a final year class at Liceo Scientifico. The article explains the different stages of the project, highlighting the teaching techniques employed, […]

Vai all' articolo