Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno LI - n.3-4 - luglio/dicembre 2018
Didattica

Studio del moto del pendolo rigido con l’uso di smartphone

This experiment consists in the measurement of the oscillation period of a rigid pendulum by using the accelerometer of a smartphone and an ultrasound motion sensor […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LI - n.1 - gennaio/marzo 2018
,
Didattica

Studio dell’effetto Est-Ovest con i rivelatori ArduSiPM

In this paper we present an experimental didactic approach to the study of cosmic rays with special focus on their interaction with the geomagnetic field of the Earth. The technique presented for the determination of the asymmetry of the flow coming from the east and the one from the west gives the possibility to introduce also concepts of statistics and processing useful data in experimental physics taught in high schools. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno LIII - n. 3-4 - luglio/dicembre 2020
,
,
,
,
,
,
,
,
Didattica

Studio di un urto anelastico: una proposta per le Scuole Secondarie di II grado nell’ambito del progetto Lab2Go

[…]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.4 - ottobre/dicembre 2013
Didattica

Sul moto ellittico dei pianeti

A didactical approach to the elliptical motion of planets in the solar system is proposed. The planets’ velocities in apsidal points and the total mechanical energy of the two-body systems are discussed and described as functions of orbital parameters. Kepler’s third law is obtained from energy and angular momentum conservation principles. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.3 - luglio/settembre 1998
Didattica

Sull’orbita della luna

Understanding what the orbit of the Moon look like when viewed from the reference frame of the Sun presents some difficulties to highschool students. The approach described in this paper to the correct representation of the Moon’s trajectory is an example of how a physics problem can be schematized an simplified. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.1 - gennaio/marzo 2014
Didattica

Sulla scarica di un condensatore ovvero sulla difficoltà di fare modelli giusti

When is radiation important in the discharge of a capacitor? When is it negligible? The answer depends on many geometrical and physical parameters. Reasonable estimates and suitable approximations/schematizations find that the radiated energy is negligible compared to the Joule dissipation unless a small capacitance is used and the circuit is a loop comparable in size to the capacitor. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIV - n.1 - gennaio/marzo 1991
Didattica

Superconduttività ad alta temperatura

A short phenomenological description of the behaviour of the classic low-temperature superconductors is given. A brief history of the progresses achieved during the past half century in the search of “high temperature superconductors” introduces to the recent discovery of the new ceramic superconductors. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.1 - gennaio/marzo 2012
Didattica

Tecniche di apprendimento attivo con esperimenti dimostrativi interattivi (Interactive Lecture Demonstrations – ILD) e l’uso di risponditori individuali (clickers)

Most introductory physics students spend the majority of their time in passive and often crowded lectures. Studies show that students learn little in such classes. The results of education research have led to the design of active learning environments (often making use of computer-assisted data acquisition tools). […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXI - n.1 - gennaio/marzo 1998
,
,
Didattica

Tipi diversi di costanti in fisica e apprendimento significativo della disciplina

Data derived from teaching experience point to some problems referred to the conceptualization of constants that appear in relationship between physical magnitudes. Some significative problems are identified. Two general hypotheses and four derived hypotheses are formulated. In order to get more information some questionnaires are prepared. […]

Vai all' articolo