Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
,
,
Didattica

Quanti sono gli elettroni di conduzione nei metalli?

We test experimentally the free electron gas model for electric conduction in metals by means of measurements of the Hall coefficient. Full details for the construction of the experimental apparatus are given. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLV - n.2 - aprile/giugno 2012
Didattica

Quei testi dell’Apocalisse. Legge dell’apprendimento iperbolico

In recent years the knowledge levels in science of freshmen dropped constantly in Italy and in other countries. This might be because the excess of information in today?s secondary school textbooks makes identifying and mastering the important concepts difficult. Results found by different groups that examined pre-university textbooks in a number of different countries are reported. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.1 - gennaio/marzo 1996
Didattica

Requisiti standard di conoscenza in fisica all’uscita dalle scuole secondarie nella Repubblica Ceca

In the changing Czech educational system, educational standards were elaborated for school leavers at the end of secondary education. This article reports about the preparation and goals of the educational standards in physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.2 - aprile/giugno 2014
Didattica

Riflessioni sul concetto di tempo: un percorso didattico per la scuola secondaria di II grado

The pervasive notion of Time is an integrated part of our understanding of ‘reality’. Many fascinating mysteries related to time are still unresolved. The topic entangles notions belonging to different fields, from Religion to Technology: i.e. Astronomy, Physics, Biology, Psychology, Art, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.2 - aprile/giugno 1995
Didattica

Riflessioni sull’insegnamento della fisica ad allievi non udenti nella scuola superiore

Peculiarities and problems of deaf high school students are outlined, related to the obstacles they meet in learning Physics, namely the difficulty in abstracting, generalizing, and using rules with flexibility. In particular, the typical misunderstandings due to deaf natural language are pointed out, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXXII - n.1 - gennaio/marzo 1999
Didattica

Risoluzione di problemi aperti in Fisica come piccole ricerche

As we realized after a detailed monitoring that students can easily get lost in solving problems of physics, this article propose a new didactic tecnique .nearer to the researcher work whose purpose is to stimulate students to sustain their interest in physics, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.4 - ottobre/dicembre 1995
Didattica

Schematizzazioni frettolose nell’insegnamento della fisica: il caso dei condensatori

Dealing with a new physical subject one often goes on too hastily in the initial stage, leaving some uncertainties and ambiguities in definitions and in basic features. Furthermore one performs schematizations and simplifications which may be in contradiction with fundamental principles or experimental results. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLIII - n.4 - ottobre/dicembre 2010
Didattica

“Scienze della Terra o Fisica?”, ovvero “Discussione sulle maree”

A ‘physically consistent’ way of explaining tides to secondary school pupils is suggested and described. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIX - n.2 - aprile/giugno 1996
Didattica

Scuola di media

The concept of mean is one of those proposed to students mainly relying on intuition. This paper, which is addressed to teachers, has strictly didactic aimsand, although making progressive generalisations, gives examples from the basics of physics. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno L - n.2 - aprile/giugno 2017
Didattica

Sincronizziamo gli orologi

Synchronizing distant clocks at rest in the same reference frame is far from a trivial issue. A review is presented of the several problems involved and of the practical approaches adopted in the course of time. The conventionalist view is discussed, […]

Vai all' articolo