Articoli rivista

Didattica

ultimo numero della rivista Anno XXVIII - n.1 - gennaio/marzo 1995
Didattica

La pressione

The concept of pressure should be easy to understand; despite that, I’ve found frequent misunderstandings in students, teachers, and books. Is this quantity related to interaction or to the state of a system? Is it a vector, or scalar (or tensor) quantity? […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVII - n.3 - luglio/settembre 1994
Didattica

La ricerca educativa nei paesi britannici e la questione delle ragazze: una rassegna di contributi per un’azione didattica

During the last decade Educational Research in many countries of the world has been dealing with the question of the lack of participation of girls in science education, especially in physical and technological sciences. This article reviews the most the issues, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVI - n.2 - aprile/giugno 2013
Didattica

La “Sala Giochi della Fisica” alla scuola “Cottolengo” di Torino

At the Cottolengo School in Torino (Italy) many pupils are foreigners and-or suffer a disability. We implemented a set of “play booths” with the purpose of motivating and encouraging the pupils’ interest in science and promoting aggregation and cultural integration […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXVI - n.3 - luglio/settembre 1993
Didattica

La sedia di Piekara, un modello meccanico dei livelli energetici degli atomi (Traduzione da The Physics Teacher, vol. 29, n. 4, Aprile 1991 a cura di Silvia Pugliese Jona)

Piekara’s Chair is a macroscopic, classical model useful for explaining several atomic physics concepts and phenomena such as energy levels, spontaneous and stimulated emission, absorption and Boltzmann statistics. In this article the Model is described and possible classroom uses are suggested. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXV - n.2 - aprile/giugno 1992
Didattica

Le forze sono sorelle gemelle?

This article analyses notorious problems concerning Newlon’s third law against the historical background. A proposal is made to reformulate this law by substituting the term ‘interaction’ far ‘action’ and ‘reaction’. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XLVII - n.2 - aprile/giugno 2014
Didattica

Le idee a fondamento della teoria della relatività

While learning Relativity in high school requires the pupils to think in ways that are not supported by their common reasoning, the teachers usually think that its understanding requires removing everyday experience. The paper describes a discussion in wich the author, […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.3 - luglio/settembre 1990
,
,
Didattica

Le proprietà termiche dei materiali. II – Schemi di conoscenza di studenti ed insegnanti

Schemes of common sense knowledge of Italian students and teachers were inferred from the answers to a paper-and-pencil test concerning real-life situations involving thermal phenomena. Concept maps drawn from the test show that the schemes are richer and less detached from the scientific framework than generally supposed. […]

Vai all' articolo

ultimo numero della rivista Anno XXIII - n.1 - gennaio/marzo 1990
,
,
Didattica

Le proprietà termiche della materia. I – Nozioni di senso comune di studenti ed insegnanti

Schemes of commonsense knowledge of Italian students and teachers have been inferred by analyzing the answer to a paper and pencil test whose items are centered about real life situations involving thermal phenomena. The analysis, performed by the use of concept maps, […]

Vai all' articolo